måndag 15 februari 2010

Axlar och mage

Dagens gympass är nu avklarat.
Att kombinera gym och löpning är inte det lättaste. Vid långdistanslöpning vill man inte ha stora muskler som kräver mycket syre och som väger mycket, dem är helt enkelt i vägen när man springer långt. Men, att helt strunta i styrka när man löptränar är otroligt dumt. Kroppen behöver all stabilitet den kan få, och just vid löpning är stabiliteten i mage och rygg ytterst viktig. Desto starkare du som löpare är i mage och rygg desto bättre löpteknik får du. Genom att du orkar hålla uppe kroppen i en bra position under längre tid orkar du mer...detta märker man framförallt när man börjar bli trött. Jag märker det mycket bra under långpassen. När jag börjar bli trött tappar jag överkroppen och det blir helt plötsligt otroligt mycket tyngre att springa. Så fort jag märker detta och sträcker på mig blir det lättare, och jag orkar lite till. Därför lägger jag, och Jessica, mycket tid på styrketräning. Musklerna hjälper oss att bli bättre löpare, och våra kroppar orkar otroligt mycker mer när den är stark. Och, alla vill väl att kroppen ska hänga med så länge som möjligt..

Dagens gympass inkluderade axlar och mage. Att träna axlarna märker jag börjar bli viktigare och viktigare för mig. Framförallt nu då jag snart kommer ha ett jobb som innebär hela dagar sittandes framför en dator. För att undvika förslitningsskador är det bra med muskler som håller upp kroppen. Magövningarna är som sagt mycket viktiga för att utvecklas som löpare. Och sen är det ju en ren bonus att kroppen blir jäkligt snygg av all styrketräning...

Over and out.
/Cam

1 kommentar:

  1. Snyggt skrivet Cam... körde precis samma pass idag själv, riktigt nice!! PUSS <3 / Jerkan

    SvaraRadera